Chronicling Novelty Forums Nieuws! Lokale kronieken, 1500-1850 Vragen afkortingen en speciale tekens ?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    marihendri
    Deelnemer

Goedemiddag team,

Ik begin aan het transcriberen in dit nieuwe systeem, maar ik kan de knop met de diverse afkortingen en speciale tekens niet meer vinden, zoals het afbrekingsteken. De invoerinstructie noemt de sneltoetsen, maar die werken niet op mijn computer.
    Copy & paste werkt ook niet. Waar kan ik die vinden ?

Bij voorbaat dank, Marihendri

machteltjohanna
    Deelnemer

Beste Marihendri en @projectleiding,

links onder annotaties heb ik superscript, doorhalen en unclaer gevonden. Waar ik eventuele opmerkingen bij een tekst kan maken zie ik hier niet.
    Groet, Machtelt

tmamdekker
    Deelnemer

Beste Marihendri en Machtelt,

Op dit moment zijn alleen een paar ‘standaard’ afkortingen en speciale tekens te gebruiken in Transkribus zoals Machelt schrijft. Die worden zichtbaar na het klikken op ‘annotations’. Transkribus is op de hoogte van dit probleem en op korte termijn kunnen we zelf weer handmatig alle tekens toevoegen. Het is dus nu even roeien met de riemen de we hebben. Als je een Apple/Mac computer hebt kun je gebruik maken van de ‘Option’ knop en dan ‘l’ voor het afbreekteken ¬. Op andere computers is dat Alt 170. https://www.webnots.com/option-or-alt-key-shortcuts-to-insert-symbols-in-mac-os-x/

Mocht het nog niet lukken, laat het dan vooral weten.

Hartelijke groet,
    Theo

marihendri
    Deelnemer

Option + l werkt voor afbreekteken. Dank je wel.

machteltjohanna
    Deelnemer

@projectleiding
    Via annotaties kan ik superscript en doorhalingen invoeren.
    Als ik terugkijk nadat ik de scan heb afgerond (done) zijn die “annotaties” verdwenen. Dit is ook het geval bij de nagekeken scans (final). Als dit steeds zo is dan zorgt dit, zeker bij de dan niet meer doorgestreepte tekst, voor onduidelijkheid in het verhaal.
    Komt dit vaker voor?

Hartelijke groet,
    Machtelt

P.S. het afbreekstreepje invoeren lukt mij niet. Sorry controleur.

Theo Dekker
    Deelnemer

Beste Machtelt,
    Ik heb er net naar gekeken. In de Transkribus Desktop versie zijn de doorhalingen en superscript wel bewaard gebleven. Ook in Lite, maar alleen als de scan opengezet wordt voor bewerking. Wanneer je alleen de tekst bekijkt, lijkt het inderdaad alsof het werk verdwenen is. Ik neem contact met Transkribus om dit op te lossen. Gelukkig blijft het dus allemaal wel bewaard, maar is het een interface probleem.

Hartelijke groet, en bedankt voor het melden!

Theo

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.