Chronicling Novelty Forums Nieuws 2.0! Lokale kronieken, 1500-1850 Opmerkingen Communicatie over onderzoeksproject

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Viviane
    Deelnemer

Beste Alie Lassche, Roser Morante, Theo Dekker,

Met veel plezier draag ik bij aan het annoteren van de kronieken, heel leuk om te doen en enorm leerzaam!

Ik ben echter heel benieuwd naar de kennis die uw onderzoek zal opleveren. Gaan de vrijwilligers op de hoogte gehouden worden over het verloop van uw 3 projecten?

En wordt er ook in de toekomst, wanneer alle kronieken getagged zijn, nagedacht over de communicatie naar de vrijwilligers toe?

Ik kan me voorstellen dat vele enthousiaste transcribers en taggers uitkijken naar het resultaat van hun werk.

Met vriendelijke groeten,
      Viviane

Alie
      Sleutelbeheerder

Beste Viviane,

Fijn om te horen dat je met zoveel plezier bezig bent met het annoteren van de kronieken! Daar zijn we erg blij mee. Het annoteren van de kronieken dient meerdere doelen. Ik kijk zelf naar het veranderende medialandschap van de vroegmoderne kroniekschrijver: welke bronnen gebruikt hij/zij, wat voor veranderingen zijn er door de tijd zichtbaar, en is dit misschien te relateren aan de plaats waar een kroniekschrijver woont, of het werk dat hij/zij doet? Daarnaast doe ik onderzoek naar de onderwerpen die kroniekschrijvers beschrijven. Daarbij is de datum-tag van belang voor mij, omdat ik zo een onderwerp kan ‘dateren’ in de tijd. Bovendien wordt het op die manier mogelijk om te onderzoeken of meerdere kroniekschrijvers over dezelfde gebeurtenis schrijven, en of ze dit nieuws ook op hetzelfde moment ontvangen, of sommigen misschien eerder/later. Daarnaast is een kleine groep vrijwilligers ook bezig (geweest) om andere aspecten in kronieken te annoteren (brongebruik, onzekerheid). De resultaten van al die onderzoeken publiceren we in academische artikelen, en daarnaast zijn Theo en ik ook bezig met het schrijven van ons eigen proefschrift. Onze academische output houden we over het algemeen bij op deze website (zie ‘Output’).

Het annoteren heeft echter niet alleen een functie binnen ons onderzoek: het zorgt er ook voor dat de kronieken in de toekomst (wanneer ze volledig getranscribeerd en geannoteerd zijn, en ‘teruggegeven’ aan de archieven waar ze liggen) makkelijker doorzoekbaar zijn voor wie dan ook. We zullen dan ook zeker, als dit project over anderhalf jaar wordt afgerond, de resultaten met de vrijwilligers delen. Wie weet kunnen we er zelfs een feestelijk evenement van maken. U hoort te zijner tijd vast van ons!

Hartelijke groet,

Alie

Viviane
        Deelnemer

Beste Alie,

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,
          Viviane

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.